Jak prawidłowo nawadniać organizm?
8 Cze 2020

Jak prawidłowo nawadniać organizm?

Post by Redaktor

Nasz organizm składa się w większej części z wody. Jest ona niezwykle ważna: składa się nie tylko na budowę komórek, ale i na większość procesów zachodzących w naszym organizmie. Niestety nie zawsze dostarczamy organizmowi odpowiednią ilość płynów bądź wskutek rozmaitych czynników zbyt szybko je tracimy – łatwo może wtedy dojść do odwodnienia. Do głównych objawów odwodnienia należy przede wszystkim: pragnienie, zmiany w kolorze oddawanego moczu, senność, osłabienie, bóle głowy, zmiany w elastyczności skóry, a niekiedy utraty przytomności i konieczność hospitalizacji. Jeśli już dojdzie do odwodnienia organizmu, powinno się, jak najszybciej niedobór płynów uzupełnić – jak nawodnić i zregenerować organizm po odwodnieniu? Jaka jest profilaktyka odwodnienia?

Jak nawodnić organizm po odwodnieniu?

Gdy już dojdzie do odwodnienia organizmu, należy uzupełnić niedobory płynu. Jest to jednak nieco bardziej skomplikowane, niż by się mogło wydawać. Leczenie powinno polegać na stopniowym uzupełnieniu niedoborów wody, a niekiedy także elektrolitów. W przypadku odwodnienia hipertonicznego należy podać osobie odwodnionej płyny bezelektrolitowe, na przykład wodę lub herbatę (bez dodatku cukru). Trzeba jednak pamiętać, że lepiej podawać mniejsze porcje płynów, za to w krótszych odstępach czasowych – zbyt szybkie podawanie dużych ilości, może pogorszyć sytuację. Przy odwodnieniu hipotonicznym poszkodowanemu podaje się glukozę lub roztwór sodu dożylnie – nie powinna robić tego osoba bez odpowiedniego przeszkolenia; w takich przypadkach objawy odwodnienia są już na tyle odczuwalne, że nawadnianie jest wdrażane w szpitalu.

Jak wiadomo, lepiej zapobiegać niż leczyć – dlatego profilaktykę odwodnienia najlepiej jest wprowadzić od razu. Przede wszystkim należy spożywać dziennie minimum 2 litry płynów. Trzeba jednak uwzględnić, że latem zapotrzebowanie na płyny wzrasta – to właśnie latem, przy aktywności fizycznej najczęściej dochodzi do odwodnień. Poprzez płyny można rozumieć nie tylko wodę, ale i herbatę, nieco mniej kawę, ale i soczyste owoce.

0 Comments

Leave a Comment