Białko jaja kurzego – Najlepsze źródło białka na Ziemi
29 maja 2019

Białko jaja kurzego – Najlepsze źródło białka na Ziemi

Post by Redaktor

Lista produktów zawierających białko jest tak samo długa, jak sama lista produktów dostępnych na półce w sklepie. Jajo dostępne w każdym, nawet najmniejszym sklepie, okazuje się być jednym z najbardziej pożywnych źródeł białka z jakich mamy okazję korzystać. Pomimo iż jajka obecne są praktycznie w każdej diecie, rzadko kiedy doceniamy ich dobroczynne właściwości na nasze zdrowie. Poza dostarczaniem białka o najlepiej skomponowanym profilu aminokwasowym, jaja zawierają mnóstwo antyoksydantów i składników wspomagających pracę mózgu.

Białko jaja kurzego – najlepszy profil aminokwasowy dostępny w przyrodzie

Jajka wbrew obiegowej opinii, nie są produktem, który przyczynia się do zwiększenia tzw. złego cholesterolu. W rzeczywistości profil cholesterolowy poprawia się, a dzieje się tak gdyż egzogenny cholesterol nie ma negatywnego wpływu na poziom cholesterolu w organizmie. Zatem 212 mg cholesterolu zawartego w jajku, przyczynia się jego wyregulowania aniżeli upośledzenia. W badaniach wykazano pozytywny wpływ (wzrost) na frakcję HDL i redukcję frakcji LDL.

Jeśli chodzi o profil aminokwasowy to białko jaja kurzego zawiera wysokie ilości istotnych w budowaniu białek mięśniowych rozgałęzione aminokwasy (BCAA). W jaju o małej wielkości znajduje się przeciętnie: 544 mg leucyny, 430 mg waliny i 336 mg izoleucyny. Ze względu na tak wysokie wartości, jajko stało się punktem odniesienia, a profil aminokwasowy wszystkich innych produktów jest porównywany właśnie do profilu jaja. Jajka są nie tylko dobre dla sportowców. Dostarczą również niezbędnej w prawidłowym funkcjonowaniu wątroby i mózgu choliny. Wegetarianie, którzy nie spożywają mięsa mogą traktować jaja jako źródło witamin B12, B2, A i B5.

Tags:

0 Comments

Leave a Comment